33-listan

33-listan är lika med Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag. En lista som skapats av tidskrifterna Affärsvärlden och Ny Teknik. Kanske återfinner man morgondagens motsvarigheter till Skype och Spotify bland de företag som blir nominerade till 33-listan. År 2015 är det åttonde året i rad som Sveriges 33 mest lovande unga teknikbolag utsetts på det här sättet.

 

Morgondagens börsjättar
Det är just vad 33-listan handlar om. Nämligen att finna de nya teknikföretag som har potential att bli morgondagens börsjättar. Av den anledningen anser Affärsvärlden och Ny Teknik att 33-listan är den viktigaste listan som finns. Visst är det spännande att svenska innovationer, åtminstone de 33 hetaste unga teknikbolagen, i Sverige uppmärksammas.

Business man touching light of idea

 

Åtta år i rad
År 2015 så är det åttonde året i rad som Affärsvärlden och Ny Teknik utsett Sveriges 33 mest lovande unga teknikbolag.

 

Nomineringskriterier
Alla företag kan inte bli nominerade till den prestigefyllda listan. För att få komma med på listan ska företaget vara högst sju år. Verksamheten ska grundas på en teknisk innovation som har en inneboende internationell potential. Ytterligare ett kriterium som man anser vara av stor vikt är att bolaget vill förändra spelreglerna i sin bransch. Det kan också handla om att skapa en helt ny marknad. Bolaget ska vara baserat i Sverige. Det får inte vara börsintroducerat än.

 

Nomineringar år 2015
Av de nomineringar som kommit in till 33-listan år 2015 är 22 bolag nya på listan. Hela 300 nomineringar av potentiella börskometer inkom till år 2015 års lista. Regionfinalerna gick av stapeln i fyra orter från norr till söder under 33-listans turné. Genom att vinna de de regionala finalerna fick följande bolag plats på listan: Chargestorm, Linköping; Syndigate, Umeå; Senzagen, Lund och Speedment, Göteborg.

 

33-listans syfte
Syftet med 33-listan är att lyfta fram de nya bolag som kan bli framtidens mångmiljardföretag och exportsuccéer. Många som varit med har blivit mycket framgångsrika. Flera har vuxit till bolag med mer än hundra miljoner i omsättning. En har sålts för miljard­belopp. Hett att få hamna på 33-listan, något som definitivt kan användas marknadsföringen. Fast en viktig framgångsfaktor är att ha tillgång till likvida medel, något som factoring kan bidra till att man får som företagare.